Beeldend vormgeefster noemt zij zichzelf: Ria Titia Spaanstra. “Ik verbeeld wat er in mijn hart omgaat, het gevoel dat in mij opbruist. De beelden die daaruit ontstaan zijn een momentopname. “ Soms zo klein als een sieraad, soms groot, zoals het drieluik, dat te zien is in het restaurantgebouw van De Kruidhof.
Het beeldende werk van Ria Titia Spaanstra (1954) is figuratief en daardoor voor iedereen onmiddellijk te herkennen. De drie eenden zijn ontstaan in de periode dat Barack Obama zijn opmars door de Verenigde Staten maakte: “Yes we can” is het motto van de wakkere eend. “Wij moeten aan de slag, wakker zijn, alert zijn. Deze wereld is prachtig, maar we moeten wel aan het werk om die zo mooi te houden”, verklaart Ria Titia haar overwegingen bij het drieluik.
Heel vaak zijn beesten, vogels vooral, in en rond het water haar onderwerp, maar ook de verbindingen tussen mensen. De kleine zwaan bijvoorbeeld, die buiten het tuincafé een plaatsje in De Kruidhof krijgt, is nauwelijks zeven centimeter hoog en breed. De zwaan draagt een jong bij zich. Al diverse keren is het door iemand aangekocht als huwelijkscadeau of geschenk bij een geboorte. Dat kan zomaar met deze beelden: de vormgeefster maakt aanvankelijk een model van karton, klei of was en daar laat ze vervolgens een mal van gieten. Van deze mal kan in principe een serie afgietsels gemaakt worden, die Spaanstra te koop aanbiedt.
Ria Titia Spaanstra is als vormgeefster autodidact. Ze heeft nooit een opleiding aan de kunstacademie kunnen volgen. Ze is wel bijna dagelijks te vinden in het gezelschap van beeldend kunstenaar Hein Mader, van wie voor het tweede achtereenvolgende jaar monumentale beelden zijn opgesteld in De Kruidhof. Van Hein Mader leert Ria Titia de kneepjes van het vak, met name als het gaat om de techniek van het materiaal gebruik. Ze laat hem haar werk zien en hij geeft haar goede raad. “Hij is tegelijk een leraar en een vriend èn als een vader voor mij”, zo vertelt ze. “Toen ik nog veel met toneel bezig was, was Ton Lutz, de onlangs overleden acteur en regisseur, op een soortgelijke manier mijn ‘toneelvader’.”
Spaanstra is van origine toneelregisseuse. Eerste prijzen behaalde zij met amateurtoneelgezelschappen uit de Friese plaatsen Grou en Menaldum. Onder andere haar regie van het beroemde verhaal over Sil de Strandjutter was goed voor goud. Haar voorkeur ging uit naar Griekse tragedie, de lichtere vormen van drama en naar het werken met jongeren. Zo’n tien jaar geleden, na een persoonlijk verlies, begon Ria Titia met schilderen en beeldhouwen, dat geleidelijk de plaats van het toneel helemaal heeft overgenomen. Zij is ook moeder van twee volwassen kinderen en bijna oma.
In De Kruidhof kan het publiek nu voor het eerst kennismaken met het beeldende werk van Ria Titia Spaanstra. Bovendien exposeert zij in 2009 in de kerk van Swichum, die verder voornamelijk als trouwlocatie fungeert.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |